Urgensi Pendidikan Moral Pada Anak (Telaah Konsep Pendidikan Moral dalam Surat Al-Isra’ Ayat 23)
Main Article Content
This study aims to analyze the concept of moral education in Islam, with a focus on Surat Al-Isra verse 23. Moral education emphasizes the development of values, ethics, and character in persons, which is an important Islamic moral principles emphasize the value of doing good to parents. The aim of the research is how to identify the ways should be interpreted and implication used to children's moral education of Surah Al-Isra verse 23. To answer this question research, the research method used is library research with the putaka material as the main data source. Data collection related to research is carried out through literature, because this study is related to understanding verses of the Qur’an. The results is there are the relevance of the interpretation of Surah al-Isra' verse 23 to children's moral education as well as implications in the form of the importance of respect for parents, kind and gentle language, not scolding parents, and obedience to Allah SWT. This research is far from flawless, therefore if other researchers discover many flaws in it, they would like to discuss it in greater detail
Afifah, R., Oktavia, R. D., & Qoni’ah, A. Z. (2020). View of Studi Penafsiran Surat Al-Isra’ Ayat 23-24 Tentang Pendidikan Birru al-Walidain. Ta’wiluna: Jurnal Ilmu Al-Qur’an, Tafsir Dan Pemikiran Islam, 1(2), 18–35. https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/takwiluna/article/view/234/220
Afifah, W. (2021). Islamic Religious Values Represented by Main Characters and Poertrayed of Ialam Within Bumi Cinta. MIMESIS, 2(1), 74. https://doi.org/10.12928/mms.v2i1.3705
Ammar, M. A. (2023). Transformasi Nilai-Nilai Agama Islam dalam Pendidikan sebagai Landasan Menuju Kualitas Hidup yang Lebih Unggul. Jurnal Mustanir, 1(1), Article 1. https://jurnalmustanir.com/index.php/jm/article/view/6
Annur, Y. F., Yuriska, R., & Arditasari, S. T. (2021). Pendidikan Karakter dan Etika dalam Pendidikan. PROSIDING SEMINAR NASIONAL PROGRAM PASCASARJANA UNIVERSITAS PGRI PALEMBANG. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/5688
Bahreisy, S., & Bahreisy, S. (2004). Terjemah Singkat TAfsir Ibnu Katsir 5 Revisi (Vol. 5). Pt. Bina Ilmu.
Cahyaningrum, E. S., Sudaryanti, S., & Purwanto, N. A. (2017). Pengembangan Nilai-nilai Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan dan Keteladanan. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.21831/jpa.v6i2.17707
Didipu, A. N., Ellyana G. Hinta, Sance Lamusu, Fatmah AR Umar, Supryadi, Muslimin, Salam, Siti Rachmi Masie, Herson Kadir, Herman. (2021). Bahasa Indonesia Akademik. Ideas Publishing.
Hendriana, E. C., & Jacobus, A. (2017). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DI SEKOLAH MELALUI KETELADANAN DAN PEMBIASAAN. JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia), 1(2), 25–29. https://doi.org/10.26737/jpdi.v1i2.262
Jannah, A. (2023). Peran Pendidikan Agama Islam dalam Membina Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), Article 2. https://doi.org/10.23969/jp.v8i2.10090
Marwiyah, S., Nuroni, E., & Asikin, I. (2019). Nilai-Nilai Pendidikan yang Terkandung dalam Al-Qurâ€TMan Surat Al-Isra Ayat 23 tentang Kewajiban Berbuat Baik Kepada Orang Tua. Prosiding Pendidikan Agama Islam, 0, Article 0. https://doi.org/10.29313/.v0i0.18642
Media, K. C. (2020, November 13). Seorang Remaja Bunuh Kedua Orangtua dan 3 Adiknya yang Masih Kecil. KOMPAS.com. https://www.kompas.com/global/read/2020/11/13/160606270/seorang-remaja-bunuh-kedua-orangtua-dan-3-adiknya-yang-masih-kecil
Media, K. C. (2023, March 24). Kenakalan Remaja di Hari Pertama Bulan Suci Ramadhan di Kota Bekasi... KOMPAS.com. https://megapolitan.kompas.com/read/2023/03/24/07235511/kenakalan-remaja-di-hari-pertama-bulan-suci-ramadhan-di-kota-bekasi
Messy, M., & Charles, C. (2022). Pendidikan Karakter Dalam Al-Qur’an Surah Al-Isra Ayat 23-30 Menurut Tafsir Al-Azhar. Innovative: Journal Of Social Science Research, 2(1), Article 1. https://doi.org/10.31004/innovative.v2i1.206
Putra, R. (2023). Pola Pengasuhan Orang Tua dan Peran Guru dalam Pendidikan Awal Anak. Al-Marsus : Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.30983/al-marsus.v1i1.6414
Qudsiyah, M. al, Assidqi, K. Z. T., & Azizah, N. (2022). Nilai-nilai Pendidikan Akhlaq Anak Kepada Orang tua Dalam Al-Qur’an Surat Al-Ahqaf Ayat 15. Jurnal Progress: Wahana Kreativitas Dan Intelektualitas, 10(2), Article 2. https://doi.org/10.31942/pgrs.v10i2.7603
Rikza, A., & Islam, S. (2019). Pendidikan Karakter dalam Tafsir Almisbah Surat Alisra’ Ayat 23-24 dan Surat Luqman Ayat 12-19. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), Article 1. https://journal.unipdu.ac.id/index.php/jpi/article/view/1985
Ristianah, N. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Keislaman Perspektif Sosial Kemasyarakatan. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), Article 1. https://ejournal.iai-tabah.ac.id/index.php/Darajat/article/view/437
Rohmah, N. (2019). Pendidikan Etika Perspektif Al Qur’an Telaah Kritis Konsep Pendidikan Etika dalam Surat Al Isra’ ayat 23 -24. Tadrisuna : Jurnal Pendidikan Islam Dan Kajian Keislaman, 2(1), Article 1. https://ejournal.stitradensantri.ac.id/index.php/tadrisuna/article/view/17
Sadiyah, M., & Amin, H. A. (2022). Nilai-nilai Pendidikan Akhlak dalam Sepuluh Perintah Allah: (Telaah Tafsir Surah Al-An’am dan Al-Isra’). INTIZAM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(2), Article 2. https://ejournal.staidapondokkrempyang.ac.id/index.php/intizam/article/view/34
Sanjaya, P. (2017). Peranan Psikologi Pendidikan Sebagai Kompetensi Dasar Pendidik dan Tenaga Kependidikan. Guna Widya: Jurnal Pendidikan Hindu, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.25078/gw.v4i2.1058
Sinulingga, S. P. (2016). Teori Pendidikan Moral Menurut Emile Durkheim Relevansinya Bagi Pendidikan Moral Anak Di Indonesia. Jurnal Demo, 26(2), Article 2. https://doi.org/10.22146/jf.12784
Zuchdi, D. (2023). Humanisasi Pendidikan: Menemukan Kembali Pendidikan yang Manusiawi. Bumi Aksara.