Student Assistance through Training on Javanese Language and Culture at Walailak University Thailand
Main Article Content
Octo Dendy Andriyanto
Pensri Panich
Hespi Septiana
Meilita Hardika
Asrori
Sukarman
Dadang Rhubido
The community service activity at the political science study program, Walailak University Thailand has the aim of introducing Javanese language and culture to improve Indonesian insight. The target of this activity is political science students, walailak university who need initial and advanced guidance to improve Indonesian insights. This activity is very helpful for students in providing initial provision before taking a lecture program in Indonesia. This service activity provides theoretical knowledge and cultural practices in the classroom which include the introduction of Javanese language and traditional games. The activity method is carried out with discussions, presentations and cultural practices. The results of the activity showed the enthusiasm of students in learning Javanese language, Javanese culture and Indonesian in general a total of 61% of students stated that they could know Javanese vocabulary, 22% of students knew Javanese culture. 9% of students got preliminary knowledge if they visit Indonesia, while 8% of students got important information related to Javanese culture.
Agustina, T. (2021). Representasi Budaya Jawa dalam Film “Lagi-Lagi Ateng” Karya Monty Tiwa serta Implementasinya sebagai Bahan Ajar BIPA Tingkat Mahir. Jurnal Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (JBIPA), 3(2), 133–145. https://doi.org/10.26499/jbipa.v3i2.4324
Asteria, P. V., & Nofitasari, A. (2023). Wujud Budaya Indonesia Sebagai Pemantik Motivasi Belajar Bahasa Indonesia Sebagai Bahasa Asing. Wacana: Jurnal Bahasa, Seni, Dan Pengajaran, 7(1), 61–71. https://doi.org/10.29407/jbsp.v7i1.19887
Budiawan, R. Y. S. (2017). Integration of the use of “Nasi Tumpeng” in the teaching of BIPA as one of Indonesian local cultural wisdom. Hortatori: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 1–7. https://doi.org/10.30998/jh.v1i1.28
Fahreza, S. A., & Syamsuyurnita, S. (2024). Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Siswa Muslim Suksa School Thailand Dalam Program BIPA KKN Internasional UMSU. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 4309–4317. https://doi.org/10.31004/jrpp.v7i2.26909
Fajriani, F. (2024). Strategi Komunikasi Pembelajar BIPA Dalam Pengenalan Budaya Bugis Makassar Pada Pembelajaran BIPA Tingkat Dasar. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(6). https://doi.org/10.5281/zenodo.10615645
Farikha, R. N., Suyitno, I., & Widyartono, D. (2024). Materi Bahasa dan Budaya dalam Program Siniar Bahasa Indonesia Bersama Windah di Spotify. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 10(1), 306–321. https://doi.org/10.30605/onoma.v10i1.3219
Hermiasih, L. (2015). Diaspora Indonesia dan Gamelan Jawa di Inggris: Dampak Relokasi Tradisi Terhadap Pembentukan Identitas dan Komunitas. Queen’s University Belfast: Jurnal Kajian Seni, 1(02), 130–148.
Hermoyo, R. P., & Suher, M. (2017). Peranan budaya lokal dalam materi ajar bahasa indonesia bagi penutur asing (bipa). ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(2b). https://doi.org/10.30651/else.v1i2b.1060
Hertiki, H. (2017). Pengajaran dan pembelajaran BIPA di perguruan tinggi Polandia. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6(2), 1–5. https://doi.org/10.15294/jpbsi.v6i2.20226
Iriani, F. (2023). Diplomasi Budaya Indonesai Di Korea Selatan Melalui Program Bahasa Indonesia Bagi Penutur Asing (BIPA) Tahun. Jurnal Ilmu Hubungan Internasional.
Juwariyah, A., Andriyanto, O. D., Suryandoko, W., Dewi, V. E., & Asteria, P. V. (2023). PKM Internasional Pada Mahasiswa Kajian Indonesia Malaysia Busan University Korea. Jurnal Pengabdian Pendidikan Seni Pertunjukan, 2(2).
Khoirunnisa, A. S., & Sunarya, Y. (2023). Implementasi Pembelajaran Lintas Budaya dalam Perspektif Pengajar BIPA: Tantangan dan Peluang. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 9(1), 209–217. https://doi.org/10.30605/onoma.v9i1.2338
Kurniasih, D. (2021). Analisis Bahan Ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Sahabatku Indonesia Tingkat Dasar. Madah: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 12(1), 25–45. https://doi.org/10.31503/madah.v12i1.305
Melinda, S., & Muzaki, H. (2023). Cerita Rakyat Sebagai Upaya Pengenalan Bahasa Dan Budaya Indonesia Dalam Pembelajaran BIPA. Jurnal Ilmiah SEMANTIKA, 5(01), 1–8. https://doi.org/10.46772/semantika.v5i01.1242
Pangesti, F., & Wiranto, A. B. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Bipa Berbasis Lintas Budaya Melalui Pendekatan Kontekstualkomunikatif. Jurnal Pendidikan Bahasa, 7(2), 342–353. https://doi.org/10.31571/bahasa.v7i2.1015
Pujiono, S., & Widodo, P. (2021). Implementasi budaya dalam perkuliahan menulis akademik mahasiswa BIPA Tiongkok. Jurnal Litera: Penelitian, Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 20(1), 142–157.
Rahaya, I. S., & Sahidillah, M. W. (2022). Pemanfaatan Nilai Budaya Legenda Rawa Pening sebagai Bahan Ajar BIPA. Jurnal Digdaya, 1(1), 29–34. https://doi.org/10.31004/jd.v1i1.4
Salama, P., & Kadir, H. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran BIPA Berbasis Budaya. Jambura: Journal of Linguistics and Literature, 3(1), 91–99. https://doi.org/10.37905/jjll.v3i1.14699
Utami, N. S. (2024). Upaya Pengenalan Budaya Sulawesi Dalam Materi Ajar Bipa Melalui Media Audiovisual. Taklimuna: Journal of Education and Teaching, 3(1).
Widianto, E. (2017). Media wayang mini dalam pembelajaran keterampilan berbicara bagi pemelajar BIPA A1 Universitas Ezzitouna Tunisia. Kredo: Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 1(1), 120–143. https://doi.org/10.24176/kredo.v1i1.1757