Kata Kerja Transitif dan Intransitif dalam Bahasa Arab dan Bahasa Indonesia (Studi Linguistik Kontrastif)
Main Article Content
This research aims to determine contrastive linguistic, transitive dan intransitive verb in arabic language and Indonesian language, and to determine similarities and differences between both of them. This research uses descriptive analytic method with contrastive linguistic approach. Subject of this research is contrastive linguistic contrastive theory and transitive and intransitive verb. Data collection technique is carried out through documentation studies, while the data analysis technique is done by selecting the data obtained, then collected for analysis and conclusions. The results of this research are the contrastive linguistic is method for analyzing language to find similarities and differences in order to find principles that can be applied practically. In Arabic and Indonesian language, transitive verb is verb that has objects and complement, while intransitive verb is verb that does not have objects and complement. The equation between the two is that both languages have one-object and two-object transitive verb, while the difference is that Indonesian has semitransitive sentence type but Arabic language does not have, Arabic language has three-object verb but Indonesian language does not have, Arabic language has different between transitive verb and preposition but Indonesian language does not have.
Ahmadi, Ahmadi. “ANALISIS KONTRASTIF DAN ANALISIS KESALAHAN DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB SEBAGAI SECOND LANGUAGE.” At-Tajdid : Jurnal Ilmu Tarbiyah, 2014.
Alfianika, Ninit. “Metode Penelitian Pengajaran Bahasa Indonesia.” In Metode Penelitian Pengajaran Bahasa Indonesia, 2018.
Alwi, Soenjono Dardjowidjojo, Hans Lapoliwa, Aton M. Moeliono. “Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia.” Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia, 1998.
“ANALISIS KONTRASTIF BAHASA INDONESIA DAN BAHASA ARAB BERDASARKAN KALA, JUMLAH, DAN PERSONA.” Jurnal Sastra Indonesia (Semarang), 2013.
Azahari, A Hassan. “Sejarah Dan Asal-Usul Bahasa Arab: Satu Kajian Linguistik Sejarah.” Pertanika Journal of Social Sciences & …, 2004.
Chaer, Abdul. Tata Bahasa Praktis Bahasa Indonesia. Rineka Cipta, 2003.
Depan, Cover. “LINGUISTIK INDONESIA.” Linguistik Indonesia, 2019. https://doi.org/10.26499/li.v37i1.94.
Fajriah, Zahratun. “PENINGKATAN PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB ( MUFRADAT ) MELALUI PENGGUNAAN MEDIA KARTU KATA BERGAMBAR ( Penelitian Tindakan Pada Siswa Kelas I MI Nurul HakimKediri Lombok Barat Tahun 2015 ).” AT) MELALUI PENGGUNAAN MEDIA KARTU KATA BERGAMBAR (Penelitian Tindakan Pada Siswa Kelas I MI Nurul HakimKediri Lombok Barat Tahun 2015) Zhratun, 2015. https://doi.org/10.1109/MRA.2014.2360283.
HURI, DAMAN. “Penguasaan Kosakata Kedwibahasaan Antara Bahasa Sunda Dan Bahasa Indonesia Pada Anak-Anak (Sebuah Analisis Deskriptif-Komparatif).” Jurnal Pendidikan Unsika, 2014.
Ino, La. “Pemanfaatan Linguistik Historis Komparataif Dalam Pemetaan Bahasa-Bahasa Nusantara.” RETORIKA: Jurnal Ilmu Bahasa, 2015. https://doi.org/10.22225/jr.1.2.41.365-378.
Ivanovich Agusta. “Teknik Pengumpulan Dan Analisis Data Kualitatif.” Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 2014.
Jakobson, Roman. “Linguistik Und Poetik.” In Sprachwissenschaft, 2019. https://doi.org/10.1515/9783110588972-016.
Kang, Mei Feng, Syahrina Ahmad, Jamal Rizal Razali, Bahasa Jepun, D A N Bahasa, Mandarin Dalam, Sebutan Nombor, Kang Mei Feng, Syahrina binti Ahmad, and Jamal Rizal Razali. “Analisis Kontrastif Daripada Aspek Fonologi Antara Bahasa Jepun Dan Bahasa Mandarin Dalam Sebutan Nombor.” Journal of Global Business and Social Entrepreneurship (GBSE), 2017. https://doi.org/10.1002/anie.200503600.
Km Ayu Sartika Dewi, Ni, I Wyn Rasna, and I Nym Seloka Sudiara Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. “ANALISIS KESALAHAN BAHASA INDONESIA PADA ESAI MAHASISWA JURUSAN PENDIDIKAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA: SEBUAH KAJIAN EJAAN, DIKSI, DAN STRUKTUR.” Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2014.
Misdawati, Misdawati. “Analisis Kontrastif Dalam Pembelajaran Bahasa.” `A Jamiy : Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 2019. https://doi.org/10.31314/ajamiy.8.1.53-66.2019.
———. “Analisis Kontrastif Struktur Kalimat Bahasa Arab Dan Bahasa Bugis.” Diwan : Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 2018. https://doi.org/10.24252/diwan.v4i2.5593.
Mohammad Baihaqi Hasni, and Farah Hanan Aminallah. “Analisis Kontrastif Dalam Penggunaan Gender (والمؤنث )المذكر.” Journal of Global Business and Social Entrepreneurship (GBSE), 2017.
Nugrahani, Farida. “Metode Penelitian Kualitatif:Dalam Penelitian Pendidikan Bahasa.” Surakarta: Universitas Sebelas Maret Press., 2014.
Nur, Tajudin. “ANALISIS KONTRASTIF DALAM STUDI BAHASA.” Arabi : Journal of Arabic Studies, 2016. https://doi.org/10.24865/ajas.v1i2.11.
Prof. Dr. Suryana, MSi. “Metodologi Penelitian : Metodologi Penelitian Model Prakatis Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif.” Universitas Pendidikan Indonesia, 2012. https://doi.org/10.1007/s13398-014-0173-7.2.
Pusposari, Dewi. “Kajian Linguistik Historis Komparatif Dalam Sejarah Perkembangan Bahasa Indonesia.” Jurnal Inovasi Pendidikan, 2017.
Rachmawati, Raja. “ASPEK LINGUISTIK DAN KEBERTERIMAAN DALAM PENERJEMAHAN.” Madah: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 2017. https://doi.org/10.31503/madah.v5i1.527.
Rahmawati, Ana. “BENTUK INTERFERENSI SINTAKSIS BAHASA INDONESIA DALAM BERBAHASA ARAB.” Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning, 2018. https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v1i2.5416.
Ramadhanti, Febyana, Yudi Wibisono, and Rosa Ariani Sukamto. “Analisis Morfologi Untuk Menangani Out-of-Vocabulary Words Pada Part-of-Speech Tagger Bahasa Indonesia Menggunakan Hidden Markov Model.” Jurnal Linguistik Komputasional (JLK), 2019. https://doi.org/10.26418/jlk.v2i1.13.
Rambe, Pangadilan. “Analisis Kemampuan Mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab Dalam Memahami Bentuk-Bentuk Kosakata (Studi Anilisis Pembelajaran Bahasa Arab Dari Segi Morfologi).” Kutubkhanah, 2016.
Steinthal, Heymann, and Heymann Steinthal. “Linguistik.” In Grammatik, Logik, Und Psychologie, 2015. https://doi.org/10.1017/cbo9781139207225.013.
Sugiyono, Prof.Dr. metode penelitian kuantitatif, kualitatif,dan R&D, Alfabeta, cv. (2016).
Suhardi. “Menguak Linguistik Pendidikan.” In PIBSI XXXIX, 2017.
Suherman, Ahmad. “Perubahan Fonologis Kata-Kata Serapan Bahasa Sunda Dari Bahasa Arab: Studi Kasus Pada Masyarakat Sunda Di Jawa Barat, Indonesia.” Sosiohumanika, 2012.
Utami, Sintowati. “PEMBELAJARAN ASPEK TATA BAHASA DALAM BUKU PELAJARAN BAHASA INDONESIA.” AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2017. https://doi.org/10.21009/aksis.010203.
Wagner, Thomas. “Einführung in Die Germanistische Linguistik.” Informationen Deutsch Als Fremdsprache, 2017. https://doi.org/10.1515/infodaf-2004-2-367.
Wiratno, Tri. Pengantar Ringkas Linguistik Sistemik Fungsional. Pengantar Ringkas Linguistik Sistemik Fungsional, 2018. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004.
Wiratno, Tri, and Riyadi Santosa. “Bahasa, Fungsi Bahasa, Dan Konteks Sosial.” Pengertian Bahasa, 2015.