Learning to Read the Yellow Book on @Nahwu_Pedia Instagram Account Reels
Main Article Content
The times are changing for better or worse. Instagram @Nahwu_Pedia makes a transition both in terms of content and utilization of the Reels feature. This transition can affect its effectiveness as a digital-based yellow book reading learning media. Research was conducted to review the effectiveness and relevance of Instagram @Nahwu_Pedia which underwent a transition. The research used descriptive qualitative with participants, namely researchers, account owners, and 17 old followers. The sample was taken using purposive sampling. Data collection techniques were observation, interview, questionnaire, and documentation. Data were analyzed by data reduction, data presentation, and conclusions. The findings show that Instagram @Nahwu_Pedia is effective and relevant to the fulfillment of the indicators of learning effectiveness according to Hamzah B. Uno, although there is a transition in content and features in the rapid development of the digitalization era.
Ahmadi, Abu, dan Joko Tri Prasetyo. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia, 2005.
Aida, Nur Rohmah. “Mengenal Apa Itu Instagram Reels, Fitur Baru yang Disebut-sebut Mirip TikTok.” www.kompas.com. Last modified 2021. https://www.kompas.com/tren/read/2021/06/24/073100065/mengenal-apa-itu-instagram-reels-fitur-baru-yang-disebut-sebut-mirip-tiktok?page=all.
Alfiani, F., T. Kurniawati, dan M. K. Siwi. “Pengembangan Webtoon Untuk Pembelajaran IPS (Ekonomi) di SMP.” Ecogen 1, no. 2 (2018): 439. http://dx.doi.org/10.24036/jmpe.v1i2.4766
Ambarsari, Zukhruf. “Penggunaan Instagram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia Pada Era 4.0,” Prosiding Seminar Nasional PBSI-III (2020), http://digilib.unimed.ac.id/id/eprint/41225
Aziza, Lady Farah, dan Ariadi Muliansyah. “Keterampilan Berbahasa Arab Dengan Pendekatan Komprehensif.” Al-Tsaqafah: Jurnal Jurusan PBA 19, no. 1 (2020): 6. https://doi.org/10.20414/tsaqafah.v19i1.2344
Febrianingsih, D. “Keterampilan Membaca Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” SALIMIYA: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam 2, no. 2 (2021): 25. https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/salimiya/article/view/335
Fuadah, Salimatul. “Penggunaan Media Instagram @Nahwu_Pedia dalam Mahārah Al Qira’ah dan Mahārah Al Kitabah Mahasiswa Bahasa Arab.” Studi Arab 11, no. 2 (2020). https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/studi-arab/article/view/2513.
Gasong, Dina. Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: DEEPUBLISH, 2018.
Hakim, A. R. “Mempermudah Pembelajaran Ilmu Nahwu pada Abad 20.” Al-Maqayis 1, no. 1 (2013). https://doi.org/10.18592/jams.v1i1.96
Hermawan, I. Metodologi Penelitian Pendidikan (Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed Method). Kuningan: Hidayatul Quran Kuningan, 2019.
Husin, dkk. “Pemanfataan Platfrom Instagram Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Pemula,” Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab VII, no. 7 (2021), http://prosiding.arab-um.com/index.php/konasbara/article/view/1007/0
Instagram. “Jumlah Pengikut Instagram @Nahwu_Pedia.” www.instagram.com. Last modified 2023. Diakses Juni 3, 2023. https://instagram.com/nahwu_pedia?igshid=MzRlODBiNWFlZA==.
kemenag.go.id. “Pesantren: Dulu, Kini, dan Mendatang.” kemenag.go.id. Last modified 2022. Diakses November 11, 2022. https://kemenag.go.id/opini/pesantren-dulu-kini-dan-mendatang-ft7l9d.
Komara, E. Belajar dan pembelajaran interaktif. Bandung: Refika Aditama, 2014.
Kursus, Profil Lembaga. “Kursus Bahasa Arab Al-Azhar Kampung Inggris Pare Kediri.” visitpare.com. Last modified 2023. https://visitpare.com/profil-lembaga/kursus-bahasa-arab-al-azhar-kampung-inggris-pare-kediri/.
Mariyam, S. “Hubungan Penguasaan Nahwu Sharaf dengan Kemampuan Membaca Kitab Kuning Pesantren Riyadhul Huda.” Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 2, no. 1 (2021): 72–81. https://doi.org/10.30997/tjpba.v2i1.2828
Miarso, Y. Menyemai benih teknologi pendidikan. 2 ed. Kencana, 2004.
Mulyasa, E. Manajemen Berbasis Sekolah: Konsep, Strategi, dan Implementasi. Cetakan 6. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2004.
Munir, M. Perencanaan Sistem Pengajaran Bahasa Arab. Jakarta: Kencana, 2016.
Sadya, Sarnita. “Pengguna Instagram RI Terbesar Keempat di Dunia pada Awal 2023.” dataindonesia.id. Last modified 2023. https://dataindonesia.id/digital/detail/pengguna-instagram-ri-terbesar-keempat-di-dunia-pada-awal-2023.
Saepudin. Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Arab: Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: TrustMedia Publishing, 2012.
Said, H. A. Fuad. Pengantar Sastra Arab. Pustaka Babussalam Medan, 1985.
Satu Data Kementerian Agama RI. “Jumlah Pondok Pesantren, Guru, dan Santri Menurut Provinsi.” satudata.kemenag.go.id. Last modified 2022. Diakses Juni 3, 2023. https://satudata.kemenag.go.id/dataset/detail/jumlah-pondok-pesantren,-guru,-dan-santri-menurut-provinsi.
Sugiyono, D. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2018.
Suwendra, I. W. Metodologi penelitian kualitatif dalam ilmu sosial, pendidikan, kebudayaan dan keagamaan. Badung: Nilacakra, 2018.
Ulum, M. M. “Metode Membaca Kitab Kuning Antara Santri dan Mahasiswa.” Islamic Review: Jurnal Riset dan Kajian Keislaman 7, no. 2 (2018): 125–136. https://doi.org/10.35878/islamicreview.v7i2.141
Uno, Hamzah B., dan Nurdin Mohamad. Belajar dengan Pendekatan PAIKEM. Jakarta: Bumi Aksara, 2012.
Van Bruinessen, M. “Kitab kuning: Books in Arabic script used in the pesantren milieu: Comments on a new collection in the KITLV library.” Bijdragen tot de taal-, land-en volkenkunde/Journal of the Humanities and Social Sciences of Southeast Asia 146, no. 2–3 (1990). https://www.jstor.org/stable/27864122