Main Article Content

Salimatul Fuadah

This study aims to open new innovations for online learning period in Mahārah al Qira’ah and Mahārah al Kitabah learning for arabic language students. The Instagram which has been only for posting photos, both fascinating and unique benefit stories and videos have creatived, effectively used as a learning medium for Mahārah al Qira’ah and Mahārah al Kitabah. Shows a positive response from students on the use of Instagram media. Researcher focused on using the Instagram account @Nahwu_Pedia which contains mufrodzat, mahfudzot and Qowaid Nahwu. Research method uses descriptive qualitative, with data gathered through observation, interviews and documentation. The study showed the results indicate that the @Nahwu_Pedia Instagram account media is very interesting and the material posted is very easy to understand, so that students are motivated and find it easier to hone their Mahārah al Qira'ah and Mahārah al Kitabah learning. Inadequate in the Mahārah al Qira’ah and Mahārah al Kitabah learning only uses the material in the account, if wanting to follow the learning has to learn from existing materials, and wants to learn by following the online handouts from @Nahwu_Pedia.


Keywords: Instagram, @Nahwu_Pedia, Mahārah al Qira’ah, Mahārah al Kitabah
Annas, Khoirul. “Nahwu_pedia.” Instagram, 2019. https://www.instagram.com/nahwu_pedia/.
Arsitektur, Gedung. “Pengertian kata - kata mutiara,” 26 November 2018.
Arsyad, Azhar. Bahasa Arab dan Metode Pengajarannya. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2003.
Audina, Noor Amalina, Muassomah. “INSTAGRAM: ALTERNATIF MEDIA DALAM PENGEMBANGAN MAHARAH AL-KITABAH.” Al Ta’rib 8 No. 1 (Juni 2020): 77–90.
Faqih, Abdul. “Penerapan Metode Diskusi Kelompok Terarah Dalam Upaya Meningkatkan maha>rah Qira’ah Bagi Siswa Kelas VIII B Mtsn Sumbergiri Ponjong Gunungkidul Yogyakarta Tahun Ajaran 2013/2014, Skripsi pendidikan bahasa arab.” yogyakarta : perpustakaan PPs. UIN Sunan Kalijaga, 2013.
Fidian, Athian. “Pengaruh Penggunaan Instagram Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Peningkatan Motivasi Menulis Mahasiswa.” jurnal perspektif pendidikan 11 No. 2 (Desember 2017).
Hermawan, Acep. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: Rosdakarya, 2011.
Huri, Taufiqurrohman. “Maharatul Kitabah Secara Umum.” Blogspot.com. Lughotudhod, 2019.
kursus, profil lembaga. “Kursus Bahasa Arab Al-Azhar Kampung Inggris Pare Kediri.” Visit pare.com. media Informasi pendaftaran online kampung inggris, 2016. https://visitpare.com/profil-lembaga/kursus-bahasa-arab-al-azhar-kampung-inggris-pare-kediri/.
Makruf, imam. “PEMANFAATAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MADRASAH ALIYAH KABUPATEN SUKOHARJO.” journal Arabi 5 No. 1 (2020): 79–90. http://dx.doi.org/10.24865/ajas.v5il.93.
Ma’ruf, Imam. Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. Malang: UIN Maliki Press, 2011.
Mubarak, Aulia Mustika, Mahfudz. “PENGGUNAAN VLOG DALAM PEMBELAJARAN MAHĀRAH KALĀM.” al mi’yar 3 No. 1 (April 2020).
Musthofa, Bisri, Abdul Hamid. Strategi Belajar Bahasa Arab : Teori&praktik. Malang: UIN Maliki Press, 2012.
mustofa, syaiful. Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. malang: uin malang, 2011.
Rembulan, Intan. “Pemanfaatan Feeds dan Fitur Instagram Stories Dalam Pembelajaran Bahasa, Sastra, dan Budaya Arab.” Prosiding Semnasbama IV UM 4 (2020).
Robin, Ishaq. “Penggunaan Media Vidio Akun Instagram Shiftmedia.id dalam pembelajaran menulis puisi pada siswa kelas VIII SMPIT AL-LAUZAH Tahun Pelajaran 2018/2019.” UIN Syarif Hidayatullah Jakarta, 2019.
Sadiman, Arif S. Media Pendidikan. Jakarta: PT. RahaGrafindo persada, 1996.
Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2018.
Syukriyah, Aini Ummu. “Implementasi PjBL dengan Media Instagram pada Keterampilan Menulis Bahasa Arab di SMA Islam P.B Soedirman 1 Bekasi.” prosiding konferensi bahasa arab V, oktober 2019.
wassid, iskandar. Strategi Pembelajaran Bahasa. bandung: Rosdakarya, 2009.
Zein, Aswan, Syaiful Bahri Djamaroh. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2002.