Diskoneksi Antara Kurikulum Bahasa Arab dan Implementasi Pembelajarannya di Madrasah Aliyah Dalam Perspektif ACTFL

Main Article Content

Faizal Habibie
Moh. Ainin
Muassomah
Alfa Naja Imamuna
Nur Fuady Rahman
Keywords: Disconnect, Curriculum, Implementation, ACTFL

There has been a disconnect between the Arabic language curriculum and the implementation of learning in Madrasah Aliyah which is one of the causes of the many failures of learning Arabic at the madrasa. This study aims to reveal some of the problems that occur in learning Arabic in the form of a disconnect between the Arabic curriculum and the implementation of learning at Madrasah Aliyah from the perspective of ACTFL. This study uses a qualitative method with a narrative approach that relies on the document analysis study of KMA 183, KMA 184 in 2019 and the ACTFL Proficiency Guide. The findings of this study indicate that there is a disconnect between the Arabic curriculum and the implementation of learning in Madrasah Aliyah from the aspect of material, assessment, allocation of learning time and supporting programs for learning Arabic at Madrasah Aliyah. This study suggests further studies related to overcoming the disconnection between the Arabic language curriculum and the implementation of learning and increasing Arabic learning in Madrasah Aliyah.

ACTFL Proficiency Guidelines. (2012). https://www.actfl.org/resources/actfl-proficiency-guidelines-2012
Alfitri, Alfitri, Harif Supriyady, and Saproni Saproni. “Hambatan dalam Menciptakan Lingkungan Bahasa Arab di Pondok Pesantren Al-Munawaroh Pekanbaru.” EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 9, no. 1 (June 30, 2020): 212.
Subhan, Arief. “Lembaga Pendidikan Islam, Pergumulan Antara Modernisasi Dan Identitas. ” Jakarta: Kencana, (2012).
Bahruddin, Uril, Abdul Malik Karim Amrullah, and Noor Amalina Audina. “Constructivism in Maharah Kalam Lecture Using the Instagram Media: The Implementation, Problems, and Tertiary Students’ Perceptions in Indonesia/Kontruktivisme dalam Perkuliahan Maharah Kalam Menggunakan Media Instagram: Implementasi, Problematika dan Persepsi Mahasiswa di Indonesia.” Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab 5, no. 1 (May 7, 2021): 127.
Burhanuddin, Jajat. “Ulama Kekuasaan, Pergumulan Elite Muslim Dalam Sejarah Indonesia. ” Jakarta: Mizan, (2012).
Direktorat KSKK Madrasah dan Direktorat Jendral Pendidikan Islam. “Keputusan Menteri Agama Nomor 183 Tahun 2019 Tentang Kurikulum PAI dan Bahasa Arab Pada Madrasah. ” Jakarta: Kementrian Agama Republik Indonesia. (2019).
Direktorat KSKK Madrasah dan Direktorat Jendral Pendidikan Islam. “Keputusan Menteri Agama Nomor 184 Tahun 2019 Tentang Pedoman Implementasi Kurikulum Pada Madrasah. ” Jakarta: Kementrian Agama Republik Indonesia. (2019).
Hamid, Abdul. “Mengukur Kemampuan Bahasa Arab. ” Malang : UIN Maliki Press, (2013).
Habibi, Burhan Yusuf. “Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab Sebagai Mata Pelajaran Bahasa Asing Di Sekolah Menengah Atas (SMA) (Studi Kasus di SMA Negeri 2 dan SMA Negeri” 8, no. 2 (2016): 24.
Hasanah, Mamluatul, Ahmad Mubaligh, Risna Rianti Sari, Alfiatus Syarofah, and Agung Prasetyo. “Arabic Performance Curricullum Development: Reconstruction Based On Actfl And Douglas Brown Perspective.” Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning 4, no. 3 (October 30, 2021). Accessed June 10, 2022. https://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/ijazarabi/article/view/11900.
Hidayah, Fathi Hidayah. “ACTFL معيار جودة تعليم اللغة العربية في المدرسة الثانوية في أندونيسيا على أسس معيار.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban 2, no. 2 (July 26, 2019): 127.
Hidayat, Nur. “Kurikulum Mata Pelajaran Bahasa Arab Pada Madrasah Tsanawiyah Dan Madrasah Aliyah Negeri Di Kota Bengkulu.” Manhaj: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat 3, no. 1 (September 26, 2019): 70.
Khotijah, Khotijah, and Ahmad Arifin. “Desain dan Implementasi Mobile Learning Sebagai Upaya Peningkatan Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah.” An Nabighoh 23, no. 1 (June 30, 2021): 109.
Miles, Matthew B, & Huberman, A. Michael. “Qualitative Data Analysis. ” New Delhi: SAGE Publication. International Educational and Professional Publisher. (1994).
Munawwaroh, Ela Isnani. “Sequence Kompetensi Dasar Mata Palajaran Bahasa Arab Kurikulum 2013 Jenjang Pendidikan MI, MTs dan MA.” Arabia 12, no. 1 (May 19, 2020): 151.
Muslim, Buhori. “Reformulasi Kurikulum Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Uin Ar- Raniry Banda Aceh Berbasis Kompetensi Merujuk Pada Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia (Kkni); Upaya Menciptakan Kualitas Lulusan yang Profesional dan” (2019): 33.
Nasution, Suryadi. “Problematika Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Negeri 2 Model Medan” (2021): 15.
Nawawi, Muhzin. “Pengembangan Kurikulum Pendidikan Bahasa Arab” 19, no. 1 (2017): 22.
Rahmawati, Nailur. “Pembelajaran Bahasa Arab: Menuju Higher Order Thinking Skills (Hots)” (2018): 6.
Rahmi, Novita. “Problematika Penerapan Sistem Nazhariyyah Al Wahdah pada Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah Se-Kota Metro Tahun 2018.” An Nabighoh: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab 21, no. 01 (July 24, 2019): 61.
Ramah, Sutri, and Miftahur Rohman. “Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Madrasah Aliyah Kurikulum 2013.” Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab 2, no. 2 (December 26, 2018): 141.
Rohman, Miftahur. “Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah dalam Perspektif Kurikulum 2013.” An Nabighoh: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab 20, no. 02 (December 27, 2018): 222.
Talqis Nurdianto and Noor Azizi bin Ismail. “Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Common European Framework Of Reference For Language (CEFR) Di Indonesia.” al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 6, no. 1 (June 24, 2020): 1–22.
Ulfa, Maria. “Sistem Pengajaran Bahasa Arab Modern Untuk Non -Arab.” An Nabighoh Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab 20, no. 01 (June 25, 2018): 63.
Utami, Rika Lutfiana. “Desain Kurikulum Bahasa Arab di Indonesia.” EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 9, no. 1 (June 30, 2020): 108.
Vadhillah, Syukra. “Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) Batu Mandi Tilatang Kamang” 8, no. 1 (2016): 23.
Widayat, Prabowo Adi. “Inovasi Kurikulum Bahasa Arab Madrasah Aliyah Berbasis Kontruktivisme.” An Nabighoh Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab 19, no. 1 (July 30, 2017): 157.
Yasmar, Renti. “Multimedia Interaktif Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Siswa Madrasah Aliyah.” Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab 1, no. 2 (December 29, 2017): 199.
Zulqarnain, Ibnu, Muhammad Muti’ur Rohman, Maftuhah Maftuhah, and Zakiyah Arifa. “Model Pembelajaran Program Ekstrakurikuler Bahasa Arab dan Implementasinya di Madrasah Aliyah Pesantren.” Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab 3, no. 1 (May 14, 2019): 29.
Habibie, F., Moh. Ainin, Muassomah, Alfa Naja Imamuna, & Nur Fuady Rahman. (2022). Diskoneksi Antara Kurikulum Bahasa Arab dan Implementasi Pembelajarannya di Madrasah Aliyah Dalam Perspektif ACTFL. Studi Arab, 13(1), 49-65. https://doi.org/10.35891/sa.v13i1.3125