Metode Resitasi sebagai stimulus Kemandirian Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam.

Main Article Content

AYA MAMLUAH
Ulva Badi’ Rohmawati
Wahyu Muqorrobin
Keywords: Methods of Recitation, Independent Learning, Islamic CulturalHistory

This research aims to explore the implemention of the recitation method
as a stimulus to enhance students' self-directed learning in the teaching of Islamic
Cultural History. The recitation method involves assigning tasks to students,
which are then completed outside the classroom, and the results are presented
in the form of presentations or reports. This research adopts a qualitative
approach, utilizing interviews, observations, and document analysis as data
collection techniques. The findings indicate that the recitation method is effective
in stimulating students' self-directed learning, reinforcing understanding of the
material, and enhancing interaction in the learning process. The implications of
this research may contribute to the development of teaching strategies that are
more oriented toward students' self-directed learning in the field of Islamic
Cultural History.

Anggito, Albi & Johan Setiawan, Metodologi Penelitian Kualitatif, CV. Jejak, Sukabumu, 2018.
Fatoni, Abdurrahman, Metodologi Penelitian dan Teknik Penyusunan , Rineka Cipta, Jakarta, 2011.
Fatoni, Abdurrahman, Metodologi Penelitian dan Teknik Penyusunan Skripsi, Rineka Cipta, Jakarta, 2011.
Habibie, Muhammad Ainul Mubarok, Implementasi Metode Resitasi Dalam Pembelajaran Pai Di SMKN 29 Blok M Jakarta, Institut Perguruan Tinggi Ilmu Al Qur’an Jakarta, 2020.
Herdiansyah, Haris, Metode Penelitian Kualitatif untuk Ilmu-ilmu Sosial, Salemba Humanika, Jakarta, 2010.
Ibn Rusyd, Bidayah al-Mujtahid, Juz V, Beirut: Dar al- Fikr, t.th.
J. Lexy Moelong, Metode Penelitian Kualitatif, PT. Remaja Rosdakarya, Bandung, 2014.
Karim, Abdul Ghallab, Malamih Min Shakhsiyyāt `Allāl al-Fāsy, Ribath: ar-Risalah Press, 1974.
Mudlofir ,Ali dan Evi Fatimatur Rusydiyah, Desain Pembelajran Inovatif, PT. Raja Grafindo, Jakarta, 2017.
Muhammad Munadi dan Barnawi, Kebijakan Publik di Bidang Pendidikan, Jogjakarta: Ar-Ruz Media, 2011.
Putra, Irja Pratama dan Zulhijrah, Reformasi Pendidikan Islam di Indonesia, Jurnal PAI Raden Fatah, Vol.1 No 2, 2019, hal. 2. Jurnal PAI Raden Fatah, Vol.1 No 2.
Rachmayanti, Rika, Penggunaan Metode Resitasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Evolusi, Bioed: Jurnal Pendidikan Biologi, Vol. 10 No. 2, 2022.
Sa’idah, Anifatus, Sinergitas Self-Regulated dan Kemandirian Belajar Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Arab, Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, Vol. 2 No. 1, 2020.Albi Anggito & Johan Setiawan, Metodologi Penelitian Kualitatif, CV. Jejak, Sukabumu, 2018.
Saputra, Denis dan Ahmad Ma’ruf, Pengaruh Metode Resitasi Terhadap Prestasi Hasil Belajar Pendidikan Aswaja Nahdlatul Ulama, Mu’allim: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 2 No. 2, 2020.
Saputra, Denis dan Ahmad Ma’ruf, Pengaruh Metode Resitasi Terhadap Prestasi Hasil Belajar Pendidikan Aswaja Nahdlatul Ulama, Mu’allim: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 2 No. 2, 2020.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D PT. Alfabeta, Bandung, 2016.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, PT. Alfabeta, Bandung, 2016.
Syahraini Tambak, Metode Resitasi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam, Jurnal Al-hikmah, Vol. 13 No. 1, 2016.
W. John Creswell, Penelitian Kualitatif& Desain Riset : Memilih Antara Lima Pendekatan, Pustaka Pelajar, Yogyakarta, 2015.
W. John Creswell, Penelitian Kualitatif& Desain Riset : Memilih Antara Lima Pendekatan, Pustaka Pelajar, Yogyakarta, 2015.
Wiranty, Wiendi, Peningkatan Keterampilan Menyimak Komprehensif Dan Kritis Dengan Metode Resitasi Pada Mahasiswa, Edukasi: Jurnal Pendidikan, Vol. 17 N. 1, 2019.
Wulandari, Arwinda, Analisis Kemandirian Belajar Pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VIII UPTD SMP Negeri 23 Baru, Institut Agama Islam Parepare, 2022.
MAMLUAH, A., Ulva Badi’ Rohmawati, & Wahyu Muqorrobin. (2024). Metode Resitasi sebagai stimulus Kemandirian Belajar Peserta Didik Dalam Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam . Jurnal Mu’allim, 6(1), 119-133. https://doi.org/10.35891/muallim.v6i1.4303