Kolerasi Pengetahuan Budaya Lokal Suku Melayu Kotawaringin Barat Terhadap Pemahaman Pendidikan Agama Islam Peserta Didik

Main Article Content

mada muhammadfathi
Keywords: Local Culture, Islamic Education, Learners

Local culture is positive human behavior that is directly related to nature and the environment which originates from religion, customs, ancestral advice or local culture that is developed naturally. Indonesia is a country consisting of various ethnic groups and different cultures. Indonesia is a country with a Muslim population, so local culture and religion are two inseparable things. This research aims to determine the correlation between local culture and students' understanding of Islamic religious education. The method used in this research is quantitative, the data uses simple regression data analysis techniques using SPSS (Statistical Package for the Social Sciences) software. The results of this research show that knowledge of local culture has a correlation with students' understanding of Islamic Religious Education.

Abdillah, Fazli, Farhan Manurung, Alvi Natzmi, Novita Hannum Harahap, and Rholand Muary. “Pengembangan Potensi Generasi Muda Terkait Tradisi Budaya Lokal Sebagai Sarana Pemberdayaan Masyarakat Melalui Program Kkn Di Nagori Dolok Mainu.” Journal of Human And Education 3, no. 2 (2023): 470–76.
Aisara, Fidhea, Nursaptini, and Arif Widodo. “Melestarikan Kembali Budaya Lokal Melalui Kegiatan Ekstrakulikuler Untuk Anak Usia Sekolah Dasar.” Cakrawala Jurnal Penelitian Sosial 9, no. 2 (2020): 149–66. https://ejournal.uksw.edu/cakrawala/article/view/4411.
Amri, J Ulil. “Peran Budaya Dalam Perkembangan Pendidikan Islam Di Kecamatan Kajang.” ULIL ALBAB : Jurnal Ilmiah Multidisplin 2, no. 6 (2023): 2352–66.
Annur, Cindy Mutia. “10 Negara Dengan Populasi Muslim Terbanyak Di Dunia 2023, Indonesia Memimpin!” Kata Media Network, 2023.
Buhori, Buhori. “Islam Dan Tradisi Lokal Di Nusantara(Telaah Kritis Terhadap Tradisi Pelet Betteng Pada Masyarakat Madura Dalam Perspektif Hukum Islam).” Al-Maslahah Jurnal Ilmu Syariah 13, no. 2 (2017): 229. https://doi.org/10.24260/almaslahah.v13i2.926.
Gaol, Rumiris Lumban, and Ester Julinda Simarmata. “Efektivitas Bahan Ajar Tematik Sekolah Dasar Berbasis Budaya Lokal Melalui Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (Ctl) Terhadap Aktivitas Belajar Siswa.” Jurnal Guru Kita PGSD 3, no. 4 (2019): 342. https://doi.org/10.24114/jgk.v3i4.15079.
Handayani, Ni Wayan Poppy, I Made Ardana, and I Gusti Putu Sudiarta. “Media Pembelajaran Berbasis Model Bruner, Budaya Lokal, Dan Scaffolding Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Relasi Dan Fungsi.” JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika) 4, no. 2 (2020): 221. https://doi.org/10.33603/jnpm.v4i2.3235.
Ihsan, Bisarul, Mustika Syafi’aturrosyidah, and Mariyatul Qibtiyah. “Peran Pembelajaran Budaya Lokal Dalam Pembentukan Karakter Siswa Madrasah Ibtidaiyah (Mi).” MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam 2, no. 2 (2019): 1–8.
Ilhami, Aldeva. “Kontribusi Budaya Lokal Terhadap Literasi Lingkungan : Studi Kasus Di SMP Pandam Gadang Sumatera Barat.” Journal of Natural Science and Integration 2, no. 2 (2019): 1. https://doi.org/10.24014/jnsi.v2i2.7788.
Kholidah, Inna Rohmatun, and A A. Sujadi. “Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V Dalam Menyelesaikan Soal Di SD Negeri Gunturan Pandak Bantul Tahun Ajaran 2016/2017.” Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An 4, no. 3 (2018): 428–31.
Listyawati, Andayani, Lidya Nugrahaningsih Ayal, and Balai. “Budaya Lokal Sebagai Wujud Kesetiakawanan Sosial Masyarakat.” Media Informasi Penelitian Kesejahteraan Sosial 42, no. 3 (2018): 253–62. https://ejournal.kemsos.go.id/index.php/mediainformasi/article/view/2234.
Sabar Halimah Sitorus , Esty Pan Pangestie, Dony Apriatama. “Survei Pemahaman Siswa Tentang Gaya Belajar Di SMP Negeri 8 Palangka Raya.” Conseling For All : Jurnal Bimbingan Dan Konseling 3, no. 1 (2023): 1–10.
Sahib, Muzdalifah, Muh Amin Sahib, Nur Asiah, and Nur Faizah. “Diaspora and Implementation of Sheikh Yusuf Al- Makassarī ’ s Religious Moderation Teachings in South Sulawesi and Kalimantan ، راسكم اووغ نم ايلماع روهشم صخش ) 1699 - 1626 ( يراسكلما فسوي خيشلا ّ ، ايسينودنإ ، ةيبونجلا ي سيولاوس يفوصو ، يملاسلإا فوصتلا م” 24, no. 1 (2024): 1–26. https://doi.org/10.24252/jad.v24i1a1.
Sandiningtyas, Herawati, and Bambang Budi Wiyono. “‘Pendidikan Berbasis Budaya Lokal Suku Boti: Studi Kasus Di SDN-SMPN Satu Atap Oefau Desa Boti Nusa Tenggara Timur.’” Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan 3, no. 1 (2018): 77–82. https://doi.org/10.17977/um027v3i12018p077.
Saputra, M Akbar Octarian. “Eksistensi Budaya Lokal Dalam Pembentukan Akhlak Peserta Didik Di MA Biharul Ulum Ma’Arif Pinrang.” SKRIPSI, 2020, 1–23.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: CV ALFABETA, 2015.
Susiani, Ida Rohmah, and Nur Diny Abadiah. “Kualitas Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Indonesia.” Modeling: Jurnal Program Studi PGMI 8, no. 2 (2021): 292–98.
Syaharuddin, Syaharuddin, Heri Susanto, and Muhammad Adhitya Hidayat Putra. “Portrait of Community Economic Activities in The River as a Learning Resources on Social Studies With Local Culture-Based.” The Innovation of Social Studies Journal 1, no. 2 (2020): 178. https://doi.org/10.20527/iis.v1i2.2095.
Wahab Syakhrani, Abdul, and Muhammad Nafis. “Islam Sebagai Agama Dan Islam Sebagai Budaya Dalam Masyarakat Banjar.” MUSHAF JOURNAL: Jurnal Ilmu Al Quran Dan Hadis 2, no. 3 (2022): 270–74. https://doi.org/10.54443/mushaf.v2i3.44.
Widyastuti, Myta. “Peran Kebudayaan Dalam Dunia Pendidikan (THE ROLE OF CULTURE IN THE WORLD OF EDUCATION).” JAGADDHITA: Jurnal Kebhinnekaan Dan Wawasan Kebangsaan 1, no. 1 (2021): 54–64. https://doi.org/10.30998/jagaddhita.v1i1.810.
Zafi, Ashif Az. “Pemahaman Dan Penghayatan Peserta Didik Tentang Ibadah Dalam Pembelajaran Fiqih Di MI Manafiul Ulum Gebog Kudus.” Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar 6, no. 1 (2020): 47. https://doi.org/10.32332/elementary.v6i1.1692.
muhammadfathi, mada. (2024). Kolerasi Pengetahuan Budaya Lokal Suku Melayu Kotawaringin Barat Terhadap Pemahaman Pendidikan Agama Islam Peserta Didik. Jurnal Mu’allim, 6(2), 251-262. https://doi.org/10.35891/muallim.v6i2.5154