Implementasi Pembelajaran Bahasa Arab melalui Pendekatan Saintifik di Kelas 1 MI Ar-Rahmah Jabung Kabupaten Malang

Main Article Content

Amang Fathurrohman
Mochamad Hasyim
Keywords: Kurikulum 2013, Pendekatan Saintifik, Pembelajaran Bahasa Arab

Madrasah Ibtidaiyah Ar-Rahmah Malang is a primary level educational institution in Jabung District of Malang Regency. Since Class 1, students have been introduced to Arabic language lessons using a scientific approach. Through qualitative methods, the results of this study indicate that the implementation of Arabic learning using a scientific approach has been carried out by Madrasah Ibtidaiyah Ar-Rahmah teachers. Various methods are used so that the scientific approach can be achieved properly. However, because they are still in class 1 Madrasah Ibtidaiyah, the emphasis on Arabic is still directed to memorize mufrodat related to everyday themes. So the scientific approach is still not optimal to be implemented in grade 1 students of Madrasah Ibtidaiyah Ar-Rahmah Jabung Malang.

Abduh, Muhammad. “Interaksi Pada Pendekatan Saintifik (Kajian Teori Scaffolding).” In Prosiding Seminar Nasional Dan Call for Papers Pendidikan 2017 (PGSD UMS & HDPGSDI Wilayah Jawa), 307–318. Semarang: Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP UMS, 2017.

Ainin, Moh. “IMPLEMENTASI PENDEKATAN SAINTIFIK DI ERA KURIKULUM 13 DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB: RELEVANKAH?” In Prosiding Konfererensi Nasional Bahasa Arab, 3:377–385. Kota Malang: Sastra Arab Universitas Negeri Malang, 2017.

Hasyim, Mochamad. “استخدام طريقة جيكسو في تعليم مهارة القراءة: بحث تجريبي في مدرسة دار التقوى الثانوية الإسلامية بسينجون اجونج بورواساري باسوروان جاوى الشرقية.” UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, 2014. Accessed June 10, 2020. http://etheses.uin-malang.ac.id/8217/.

Hasyim, Mochamad, and Amang Fathurrohman. “Pengembangan Desain Permainan Stik Lalaran Untuk Peningkatan Kemampuan Mufrodat Dalam Kitab Bahasa Arab Ro’sun Sirah Bagi Santri Madrasah Diniyah Tingkat Ula.” Studi Arab 9, no. 2 (2018): 147–160. https://doi.org/10.35891/sa.v9i2.1298

Hikmawati, Sholihatul Atik. “PENDEKATAN DAN MODEL-MODEL PENGEMBANGAN KURIKULUM BAHASA ARAB PADA MADRASAH/SEKOLAH DI INDONESIA.” Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 2, no. 1 (2019): 203–218.

———. “Penerapan Mode Kooperatif Model Teams-Games-Tournaments (TGT) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Maharah Qira’ah Siswa Kelas XII Bahasa MAN Batu.” Penerapan Mode Kooperatif Model Teams-Games-Tournaments (TGT) Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Maharah Qira’ah Siswa Kelas XII Bahasa MAN Batu/Sholihatul Atik Hikmawati. Universitas Negeri Malang. Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, 2010.

———. “تطوير لوحة لوجيكو فيكولو لتعليم مهارة الكلام: بحث تطويري وتجريبي في مدرسة ثنائية اللغة الثانوية الإسلامية باتو جاوى الشرقية.” Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 2013.

Holimi, Muhammad. “PEMBELAJARAN MUFRODAT DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA GAMBAR.” Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 1, no. 1 (June 1, 2019): 86–102. http://ejournal.iaiskjmalang.ac.id/index.php/muhad/article/view/87.

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. Peraturan Kementrian Pendidikan Dan Kebudayaan No. 103 Tahun 2014 Tentang Pembelajaran Pada Pendidikan Dasar Dan Menengah. Indonesia, 2014.

Mofid, Moh. “MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA ‘POWERPOINT’ UNTUK SISWA KELAS X DI SMA MODERN AL-RIFAIE 2 MALANG.” Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 2, no. 1 (June 1, 2020): 27–57. http://ejournal.iaiskjmalang.ac.id/index.php/muhad/article/view/150.

Qulub, Syifaul, and Amang Fathurrohman. “تطوير وسائل تعليم كوميك لترقية مهارة القراءة.” Studi Arab 6, no. 2 (December 1, 2015): 99–116. https://jurnal.yudharta.ac.id/v2/index.php/studi-arab/article/view/57.

Reiser, Brian J. “Scaffolding Complex Learning: The Mechanisms of Structuring and Problematizing Student Work.” The Journal of the Learning sciences 13, no. 3 (2004): 273–304.

Fathurrohman, A., & Hasyim. (2020). Implementasi Pembelajaran Bahasa Arab melalui Pendekatan Saintifik di Kelas 1 MI Ar-Rahmah Jabung Kabupaten Malang. Studi Arab, 11(1), 37-42. https://doi.org/10.35891/sa.v11i1.2102