IMPLEMENTASI EVALUASI NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM PADA SANTRI DI MADIN NURUL QODIM AL-MANSHURIYAH DESA TAMAN SARI-WONOREJO-PASURUAN

  • Fauzi Universitas Yudharta Pasuruan
  • Asrul Anan Universitas Yudharta Pasuruan
Keywords: Evaluation, Values of Islamic Education

Abstract

Education is a system that must be run collectively with other existing systems in order to achieve the goals set to improve the quality of human life in all aspects of life. Evaluation in the teaching and learning process is a very important component and cannot be separated from the whole learning process. The problems of Islamic education require a vision and orientation of education that integrates the dimensions of cogintif, affective and psychomotor as well as good moral education. The problems experienced at this time are students in the learning process to get a cleric and ustadzah assessment from the aspect of knowledge alone do not consider other aspects, students are static and become a subject in the learning process, lack of creativity of students in the class in receiving and applying learning materials provided by cleric and cleric. In education there is a theory that is familiar in education circles, namely Bloom's taxonomic theory developed by Bloom and Krathwohl with this theory, Ustadz and Ustadzah can lead to students using three aspects, namely cognitive, affective, and psychomotor aspects in evaluating the values ​​of Islamic education.

References

Anan, Asrul dan Achmat Mubarok. 2019, Analisis Nilai-Nilai Edukatif Dalam Novel “Love In Pesantren” Sebagai Reformulasi Pola Interaksi Guru Dan Murid Di Pesantren, al-Murabbi. Vol. 4, No. 2.
Anan, Asrul dan Qurrotun A’yun. 2019, Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Islam Pada Muallaf Persatuan Islam Tionghoa Indonesia (PITI) Surabaya Jawa Timur, Jurnal Muallim, Vol. 1, No. 1.
Anan, Asrul dan Salis Husniatin. 2019, Potret Masyarakat Multikultural Di Indonesia Konsep Dan Implemetasi Pendidikan Multikultural Di Sekolah Dasar (SD) Negeri Duren Sewu, Journal Muticultural Of Islamic Education, Vol. 3, No. 1.
Anan, Asrul. 2016, Strategi Hubungan Masyarakat Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Mts Darut Taqwa, al-Murabbi, Vol, 1, No. 1.
Anan, Asrul. 2018, Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Konsep Emotional Spiritual Quentient, alMurabbi, Vol. 3, No. 2.
Arikunto, Suharsimi. 2008, Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: PT Raja Grafindo.
Djaelani, Moh. Solikhin. 2013, Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Keluarga dan Masyarakat, Jurnal Ilmiah Widya, Vol. 1, No. 2.
Fachrudin, Wiwin Yusuf. 2018, Implementasi Kurikulum 2013 (K-13) Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar (SD), al-Murabbi, Vol. 3, No. 3.
Fauzan. 2020. Wawancara, ,Kepala Sekolah Nurul Qodimal-Manshuriyah, Taman Sari Wonorejo, Kamis 18 Maret.
Fauzi. Dkk, Bimbingan Konseling Konvensional Berbasis Rational Emotif Terapi Sebagai Usaha Mengatasi Kenakalan Di Mi. Darut Taqwa Sengonagung Purwosari, Jurnal Al-Isyrof, Vol. 1.
Frimayatan, Adel Imelda . 2017,Implementasi Dalam Penddidikan, al-Tadzkiyah: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 8, No. 11.
Hadi, Muhammad Nur dan Sifaul Jannah. 2019, Penanaman Pendidikan Multikultural Dalam Membentuk Akhlak Santri Di Pondok Pesantren Ngalah Sengonagung, Journal Multicultural of Islamic Education, Vol. 3, No. 1.
Hakim, Lukman. 2012, Internalisasi Nilai-Nilai Agama Islam Dalam Pembentukan Sikap Dan Perilaku Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu al-Muttaqin Kota Tasikmalaya, Jurnal Pendidikan Agama Islam, Ta’lim, Vol. 10, No. 1.
Haryati, Siska, dkk. 2015, Implementasi Data Miningn Untuk Memprediksi Masa Studi Mahasiswa Menggunakan Algoritma C4.5 (Atudi Kasus Universitas Dehasen Bengkulu), Jurnal Media Infotama, Vol. 11, No. 2.
Hasan, Musohibul. 2015, Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Maulid Nabi Muhammad SAW, al-Insyirah, Vol. 1, No. 1
Herdiansyah, Haris. 2012, Metodologi Penelitian Kualitatif, Jakarta: Salemba Humanika.
Hitami, Munzir. 2004,Mengonsep Kembali Pendidikan Islam, Yogyakarta, Infinite Press.
Iskandar. 2015, Nilai-Nilai Pendidikan Islam Di Perpustakaan: Sebuah Pemikiran, Iskandar/Jupiter, Vol. 19, No. 1.
Ismet, Basuki dan Hariyanto.2017, Asesmen Pembelajaran, Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
J. Moloeng, Lexy. 2002, Metode Penelitian Kualitatif, Bandung: Remaja Rosda Karya.
Madjid, Nurcholish. 1997, Bilik-BilikPesantren: Sebuah Potren Perjalanan, Jakarta: Paramadinan.
Muzayyin, Arifin. 2010, Filsafat Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara.
Nasution. 1987, Teknologi Pendidikan, Bandung: Jemmars
Rahmat, Didiang. 2017, Implementasi Lebijakan Bantuan Hukum Bagi Masyarakat Tidak Mampu DiKabupaten Kuiningan, Jurnal Unifikasi, Vol. 4, No.1.
Rusmin B., Muhammad. 2017, Konsep Dan Tujuan Pendidikan Islam, Vol. 10, No. 1.
Slameto, 2001, Evaluasi Pendidikan, Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Sugiyono. 2010, Metode Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta.
Suharna, Ano. 2016, Evaluasi Pendidikan Perspektif Islam, Jurnal Qathruna, Vol. 3, No. 2.
Uno dkk, Hamzah. 2015, Belajar Dengan Pendekatan P-A-I- L-K-E-M, Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Yusuf. 2012, Longlif Esucation Tanpa Batas, Jurnal Pedagogia, Vol. 1, No. 2.
Zubaida. 2020, Wawancara, Nurul Qodim al-Manshuriyah, Taman Sari Wonorejo, Jum’at 24 April.
Published
2020-09-15
How to Cite
Fauzi, & Asrul Anan. (2020). IMPLEMENTASI EVALUASI NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM PADA SANTRI DI MADIN NURUL QODIM AL-MANSHURIYAH DESA TAMAN SARI-WONOREJO-PASURUAN. Jurnal Mu’allim, 2(2), 148-166. https://doi.org/10.35891/muallim.v2i2.2268
Section
Articles