Gerakan Filantropi Dalam Peningkatan Aksesibilitas Pendidikan Agama Islam (PAI) Di Banten (Desa Jambu Karya, Kabupaten Tangerang, Banten)
Main Article Content
This study aims to determine the Philanthropic Movement in improving the accessibility of Islamic education in Banten province, especially Jambu Karya Village, Tangerang Regency. This research uses an observational approach where researchers make direct observations of the learning process and education system in madrasas, mosques, or other Islamic education institutions in Jambu Karya Village. Based on direct observations made by researchers, it is known that one of the philanthropic movements that helps the availability of teaching materials is beyond the costs obtained from the government such as BOS funds or waqf or philanthropic institutions such as Dompet Duafa or Baznas is the habit of infaq for students, teachers and staff at one of the Jambu Karya Village schools, namely MTS Al Maghfiroh every Friday morning. In addition, one of the Indonesian Literacy School philanthropic organizations also helped in terms of coaching activities for local teachers, especially in Jambu Karya Village. Thus, teacher training, supporting innovative teaching methods and better resources are needed to create a better learning environment. Efforts to improve access to Islamic education in the village include financial donations, material assistance and additional training for teachers, with impact evaluation and more in-depth analysis as suggestions for future research
Fakhrurrozi, H., & Mashuri, S. (2021). "Homeschooling: Formula Membumikan Pendidikan Islam Pada Masyarakat Terpencil Di Indonesia." Jurnal Paedagogia, 10(2).
Idris, M., Sabariah, S., Mahyudi, D., & Putri, E. D. (2023). "Peningkatan Kualitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam melalui Metode Inovatif di Sekolah Menengah Atas." JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(2), 908-915.
Indriya, I., Amara, H., Nusaibah, H., & Nurmala, I. (2022). "Analisis Kebijakan Pendidikan Agama Islam Di Indonesia Dalam Mendukung Sustainable Development Goals." Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(4), 433-450.
Irawan, M. N. L., Yasir, A., Anita, A., & Hasan, S. (2022). "Strategi Lembaga Pendidikan Islam Dalam Menjawab Tantangan Pendidikan Kontemporer." Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 4273-4280.
Lafendry, F. (2020). "Kualifikasi dan kompetensi guru dalam dunia pendidikan." Tarbawi: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 3(3), 1-16.
Latief, H. (2013). "Filantropi dan Pendidikan Islam di Indonesia." Jurnal Pendidikan Islam, 28(1), 123-139.
Novari, D. M., Fatimah, S., & Prihatin, R. (2023). "Strategi Pengembangan Kurikulum Pendidikan Tinggi Keagamaan Islam Swasta (PTKIS) Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan (Studi Komparatif Di Institut Al Maarif Way Kanan)." IEMJ: Islamic Education Management Journal, 2(2), 1-18.
Nurhakiky, S. M., & Mubarok, M. N. (2019). "Pendidikan Agama Islam Penangkal Radikalisme." IQ (Ilmu Al-qur'an): Jurnal Pendidikan Islam, 2(01), 101-116.
Rofi’ah, H. (2019). "Peran Pembimbing Agama Dalammeningkatkan Religiusitas Jama’ah Mushola “Rahmatil Lil Alamin” Di Desa Karangmalang Kecamatan Gebog Kabupaten Kudus." (Doctoral dissertation, IAIN Kudus).
Ruslan, R., & Musbaing, M. (2023). "Eksplorasi Peran Pendidikan Islam dalam Pengembangan Moral: Kajian Pustaka." Jurnal Sinestesia, 13(1), 331-345.
Saihu, M. M., & Aziz, A. (2020). "Implementasi Metode Pendidikan Pluralisme Dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam." Belajea: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 131-150.
Salim, S., Karo-Karo, I. R., & Haidir, H. (2022). "Penelitian Tindakan Kelas: Teori dan Aplikasi Bagi Mahasiswa, Guru Mata Pelajaran Umum dan Pendidikan Agama Islam di Sekolah."
Sari, D. W., & Hermawati, K. A. (2023). "Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Melalui Pendekatan Rekontruksi Sosial." Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 8(2), 540-553.
Setiawan, D., AF, M. A., Aziz, F. M., Fajar, A., & Yurna, Y. (2023). "Pandangan Filsafat Pendidikan Islam Terhadap Manusia Dan Masyarakat." Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(4), 52-63.
Sobari, W. (2022). "Logika Peralihan Suara dalam Pilkada: Analisis Kepemimpinan Politik dan Nilai Demokrasi." Politika: Jurnal Ilmu Politik, 13(2), 227-252.
Suhartini, E., & Haerani, R. P. R. (2023). "Pelatihan Penyusunan E-Modul Berbasis Flip Pdf Bagi Guru-Guru Sekolah Dasar Di Kecamatan Sungai Kunjang." Jurnal Pengabdian Kreativitas Pendidikan Mahakam (JPKPM), 3(1), 57-65.
Suherman, S. (2019). "Penanaman Nilai Filantropi Islam Di Lembaga Pendidikan (Studi Kasus Sdi Surya Buana Kota Malang)." AL-ASASIYYA: Journal Of Basic Education, 3(2), 140-151.
Syahrijar, I., Supriadi, U., & Fakhruddin, A. (2023). "Upaya Meningkatkan Mutu Pembelajaran PAI Melalui Pembelajaran Berbasis Digital (Studi Eksploratif di SMA Negeri 15 dan SMA Alfa Centauri Kota Bandung)." Journal on Education, 5(4), 13766-13782.
Tanjung, D. S. T. S., Ayu, A., Rambe, S. W. T. B., Lestari, S. I., & Farida, F. (2023). "Upaya Meningkatkan Kesadaran Masyarakat untuk Mengurangi Buta Huruf Al-Qur’an di Desa Marbau Selatan." Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 5(4), 1086-1098.
Wahdini, I. (2021). "Nilai-Nilai Pendidikan Akidah Yang Terkandung Dalam Novel Bumi Cinta Karya Habiburrahman El Shirazy." (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan).
Virgo, B., & Subaidi, S. (2022). "Islam Dan Filantropi Dalam Membangun Kemandirian Masyarakat Di Era Pandemi." Jurnal Inovasi Penelitian, 3(1), 4639-4648.
Wahyuvi, N. T., & Kriyantono, R. (2020). "Pola komunikasi pembangunan terkait pengelolaan program inovasi desa menuju pemberdayaan masyarakat." Jurnal Heritage, 8(2), 92-106.