Main Article Content

Mariyah Qiptiyah
Mamluatun Ni’mah
Farich Purwantoro

The purpose of this study is to determine the nature of parent-teacher cooperation and the factors that influence parent-teacher cooperation in increasing students' motivation to learn at MI Dlauul Islam Brumbungan Lor. In this study, the researchers used a descriptive qualitative approach with data collection using interview, observation and documentation techniques. The interview samples used in this study were the principal of the madrasa, parents of the students and the fourth grade teacher. Data analysis in this study is done in three ways, namely data reduction, data presentation and data verification. Based on the results of data analysis obtained, it shows that the form of cooperation between parents and teachers in increasing students' learning motivation, namely, the institution maintains good communication with parents of students, forms a committee in the madrasa, there is mutual trust between parents and teachers in providing supervision to students, the madrasa always involves parents in madrasa activities, holds regular meetings in the madrasa at the end of each semester as a form of evaluating the shortcomings of each student. Factors influencing parent-teacher collaboration due to low student motivation to learn.


 


Keywords: Cooperation Between Parents and Teachers, Motivation to learn, Learners
Adan, S. I. A. (2023). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 1(2).
Ahmadi, Abu. Psikologi Belajar. Jakarta: PT Rineka Cipta,2013
Ainurrahman, Belajar Dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta, 2012
A. M. Sardiman. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada,2012.
Anggito, A.,& Setiawan, J. Metodologi Penelitian Kualitatif, CV. Jejak, 2018.
Attamimi, A. U., Nimah, M., & Rachman, P. (2023). Manajemen Tenaga Pendidik dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Madrasah Diniyah Muallimin Pesantren Zainul Hasanain Genggong. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4 (4), 4093-4096.
Desiharto, I., Malik, D. M., & Qomariyah, S. (2023). Peran Jigsaw Dan Problem Solving Dalam Meningkatkan Berfikir Solutif Siswa Di SD Muhammad Al-Unaizy. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(4), 213-229.
Dimyati, dan Mudjiono, Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Rineka Cipta, 2013.
Fatmawati, E. (2020). Kerjasama orang tua dan guru dalam meningkatkan motivasi belajar peserta didik. IBTIDA', 1(2), 135-150.
Getteng, Abd. Rahman. Menuju Guru Profesional dan Ber Etika, Cet. 3; Yogyakarta: Graha Guru, 2011.
Hamzah, B. Uno. Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di bidang Pendidikan, Jakarta: Bumi Aksara, 2011.
Hasanah, S. U., Ni’mah, M., & Ma’arif, M. A. (2024). Manajemen Peserta Didik Dalam Meningkatkan Komunikasi Belajar Siswa di SDN Alassumur Lor I. Jurnal Kewarganegaraan, 8(1), 151-157.
Islam, R. A., Ni'mah, M., & Fatimah, N. (2022). Karakteristik Humanisme dalam Pembelajaran PAI di MTs Kholafiyah Hasaniyah Gading Wetan Probolinggo Jawa Timur. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3), 1260-1265.
Listari, M., Tabroni, I., & Nurjanah, E. (2022). Kerjasama Orang Tua dan Guru dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa di UPTD SDN 1 Campakasari. EL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 4(2), 200-212.
Moloeng, L. (2002). Metode Penelitian Kualitatif. CV : Remaja.
Mulyoto, S. Pd., M.Si., 2013. Strategi Pembelajaran di Era Kurikulum2013, (Jakarta: Prestasi Pustakarya).
Putri, A., & Arien, W. (2023). Pengaruh Kerja Sama Antara Guru dan Orang Tua dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(5), 8290-8305.
Setiawan, R. A., & Pristiwiyanto, P. (2023). Hubungan Kerja Sama Antara Guru Dan Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VC Di UPT SD Negeri 220 Gresik. THE JOER: Journal Of Education Research, 2(2), 210-217.
Sutam, I. (2016). Mendidik Insan Berilmu Yang Berhati Teduh, Berpikir Solutif Dan Bertindak Etis: Mencari Sebuah Humanisme Integral Di Tengah Krisis Antropologis. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 8(1), 151-160.
Ula, I. M., Ni’mah, M., & Badruttamam, C. A. (2023). Mind Mapping Method Dalam Menumbuhkan Creative Thinking Skill Siswa. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(2), 5308-5313