THE ISLAMIC EDUCATION VALUES IN THE CARTOON MOVIE OF "UPIN & IPIN"

  • Siti Halimah STIT PGRI Pasuruan
  • Abdul Hakim STIT PGRI Pasuruan
Keywords: Value of Islamic Education, Upin & Ipin Film

Abstract

Education is an integration of various disciplines and the study of all components of education into a unity and cannot be separated in the effort of transfer of knowledge and transfer of value. Islamic education, especially morals for children, should be given in accordance with their circumstances, one of which is by presenting entertainment that educates children and children can get a lesson from the entertainment. Upin and Ipin films are very suitable for children in describing how to instill Islamic belief (aqidah) to children. Upin Ipin's film is clean of violent scenes, fights, and verbal abuse. In addition, the presentation in this film is also educational and enlightening, presented simply, communicative and educational

References

A. Syihab. 1998. Akidah Ahlus Sunah, Jakarta: Bumi Aksara

Abdullah bin ‘Abdil Hamid al-Atsari. 2008. Panduan Aqidah Lengkap, Bogor: Pustaka Ibnu Katsir

Achmadi. 2005. Ideologi Pendidikan Islam Paradikma Humanisme Teosentris, Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Arsyad, Azhar. 2000. Media Pengajaran, Jakarta: Raja Grafindo Persada

Azizy, A. Qodri. 2002. Pendidikan Agama Untuk Membangun Etika Sosial, Semarang: Aneka Ilmu.

Daradjat, Zakiah. 1996. Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Bumi Aksara

Haqqi, Ahmad Mu’adz. 2003. Berhias 40 Akhlak Mulia, Malang: Cahaya Tauhid Press

http://www.adipedia.com/sejarah-pembuatan-film-upin-dan-ipin diakses pada tanggal 11 Februari 2018 pada jam. 05.44

Isna, Mansur. 2001. Dirkursus Pendidikan Islam, Yogyakarta: Global Pustaka Utama

Junaidi, A. Muhli. 2009. Bermain dan Belajar Bersama Upin dan Ipin, Jogjakarta: Diva Press

Junaidi. 2010. Bermain dan Belajar Bersama Upin & Ipin. Yogyakarta: Diva Press

Langgulung, Hasan. 1988. Pendidikan Islam Menghadapi Abad ke-21, Jakarta: Radar Jaya Offset

Muhaimin dan Abdul Mujib. 1993. Pemikiran Pendidikan Islam: Kajian Filosofis dan Kerangka Dasar Oprasionalnya, Bandung: Trigenda Karya

Mulyadi. 2003. Aqidah Akhlak, Semarang: PT. Karya Toha Putra

Nor Syam, Mohammad. 1986. Pendidikan Filsafat dan Dasar Filsafat Pancasila, Surabaya: Usaha Nasional

Penulisan Kritik, http://penulisankritik.blogspot.com/ , diakses pada 13 Februari 2018 pukul. 11.20 Wib.

Rahmat, Djadmika. 1987. Sistem Etika Islam, Surabaya: Akhlak Mulia Pustaka Islami

Rifai, Moh. 1994. Aqidah Akhlak (Untuk Madrasah Tsanawiyah Kurikulum 1994 Jilid 1 Kelas 1), Semarang: CV. Wicaksono

Sadiman, Arief S. dkk. 1996. Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Shadily, Hasan. 1980. Ensiklopedia Indonesia, Jakarta: Ikhtisar Baru-Van Hoeve

Syah, Muhibbin. 2005. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru, Bandung: Remaja Rosdakarya

Tatapangarsa, Humaidi. 1990. Akhlak Yang Mulia, Surabaya: Bina Ilmu

Thoha, Chabib. 1996. Kapita Selekta Pendidikan Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Published
2019-08-31
Section
Artikel