REKONSTRUKSI SISTEM PENDIDIKAN ISLAM DALAM PANDANGAN KH. ABDUR RAHMAN WAHID
Main Article Content
Islamic education system is very important in an Islamic educational institution, because this system will color Rahman Wahid Islamic education in the future. In the post-independence era of Islamic education system in Indonesia is still chaotic, therefore KH. Abdur Rahman Wahid who we used to know as Gus Dur contributed his thoughts on the good Islamic education system in Indonesia. Therefore the need for reconstruction within the body of Islamic education in Indonesia. This article examines Gus Dur's ideas in the Islamic education system and uses an analytical content approach based on Gus Dur's works.
Keywords:
KH. Abdur Rahman Wahid, reconstruction, Islamic education system
Abdul Munir Mulkhan SU, Nalar Spiritual Pendidikan; Solusi Problem Filosofis Pendidikan Islam, cet.I, (Yogyakarta: PT Tiara Wacana, 2002)
Abdul Rahim Ghazali (ed.), Gus Dur dalam Sorotan Cendikiawan Muhammadiyah (Bandung: Mizan, 1999)
Abdurrahman Wahid, Tabayun Gus Dur; Pribumisasi Islam, Hak Minoritas, Reformasi Kultural, cet. I, (Yogyakarta: LKiS: 1998)
Baharun, Hasan, ‘PENERAPAN PEMBELAJARAN ACTIVE LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI MADRASAH’, Jurnal Pendidikan Pedagogik, 1 (2013), 34–46
Faisol, Gus Dur dan Pendidikan Islam, Yogyakarta: Ar Ruzz Media, 2013
Greg Barton, “Memahami Abdurrahman Wahid”, dalam (Pengantar) Prisma Pemikiran Gus Dur (Yogyakarta: LKiS, 1999)
Kamaruzzaman Bustamam- Ahmad, Wajah Baru Islam di Indonesia,(Yogyakarta: UII Press, 2004)
Laode Ida dan A. Thantowi Jauhari, Gus Dur di antara Keberhasilan dan Kenestapaan (Jakarta: PT Raja Grafindo Persada 1999)
Umaruddin Masdar, Membaca Pikiran Gus Dur Dan Amien Rais Tentang Demokrasi, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1999)
Zainal Arifin Thoha, Jagadnya Gus Dur: Demokrasi, Kemanusiaan, dan Pribumusasi Islam (Yogyakarta: Kutub, 2003).
Abdul Rahim Ghazali (ed.), Gus Dur dalam Sorotan Cendikiawan Muhammadiyah (Bandung: Mizan, 1999)
Abdurrahman Wahid, Tabayun Gus Dur; Pribumisasi Islam, Hak Minoritas, Reformasi Kultural, cet. I, (Yogyakarta: LKiS: 1998)
Baharun, Hasan, ‘PENERAPAN PEMBELAJARAN ACTIVE LEARNING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI MADRASAH’, Jurnal Pendidikan Pedagogik, 1 (2013), 34–46
Faisol, Gus Dur dan Pendidikan Islam, Yogyakarta: Ar Ruzz Media, 2013
Greg Barton, “Memahami Abdurrahman Wahid”, dalam (Pengantar) Prisma Pemikiran Gus Dur (Yogyakarta: LKiS, 1999)
Kamaruzzaman Bustamam- Ahmad, Wajah Baru Islam di Indonesia,(Yogyakarta: UII Press, 2004)
Laode Ida dan A. Thantowi Jauhari, Gus Dur di antara Keberhasilan dan Kenestapaan (Jakarta: PT Raja Grafindo Persada 1999)
Umaruddin Masdar, Membaca Pikiran Gus Dur Dan Amien Rais Tentang Demokrasi, (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1999)
Zainal Arifin Thoha, Jagadnya Gus Dur: Demokrasi, Kemanusiaan, dan Pribumusasi Islam (Yogyakarta: Kutub, 2003).