Analisis Perbedaan Materi Pokok Pembelajaran Sejarah Peradaban Islam Pada Kurikulum 2013 dan Kurikulum Prototipe 2022
Main Article Content
The burden of learning achievement in the history of Islamic civilization in the subjects of Islamic Religious Education and Character Education (PAI and BP) in the 2013 curriculum is quite heavy. Because learning achievement must reach four dimensions of achievement indicators (spiritual attitudes, social attitudes, knowledge, skills), this condition became one of the backgrounds for implementing the 2022 prototype curriculum. This study aims to identify and analyze the burden of learning achievement of the history of Islamic civilization in PAI and BP subjects in the 2013 and 2022 prototype curricula. The research library with the primary data sources being "2013 curriculum policy" and "2022 prototype curriculum policy". This study uses content analysis which finds that learning material on the history of Islamic civilization in PAI and BP subjects in the 2022 prototype curriculum is not forced to achieve four achievement indicators but is adjusted to the type of material in each phase. In addition, it was also found that the learning material for the history of Islamic civilization in PAI and BP subjects in the 2022 prototype curriculum was more comprehensive than the 2013 curriculum. Thus, the 2022 prototype curriculum could recover the problems of the 2013 curriculum
Abdul Adzim, Faris Khoirul Anam, ‘Persepsi Dan Respon Guru Pendidikan Agama Islam Terhadap Kebijakan Pendidikan Keagamaan Di Masa Pandemi COVID-19’, AL MURABBI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6.1 (2020), 1–10
Aditomo, Anindito, ‘Keputusan Kepala Badan Penelitian Dan Pengembagan Dan Perbukuan Nomor 028/H/KU/2021 Tentang Capain Pembelajaran PAUD, SD, SMP, SMA, SDLB, SMPLB Dan SMALB Pada Program Sekolah Penggerak’ (Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembagan dan Perbukuan RI, 2021), pp. 1–818
———, ‘Keputusan Kepala BSKAP Kementarian Pendidikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi Nomor 008/H/KR/2022 Tentang Capain Pembelajaran Pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, Dan Jenjang Pendidikan Menengah Pada Kurikulum Merdeka’, 2022
Ahmad, Zainal Arifin, ‘Pola Pembelajaran Agama Islam Di Madrasah Dalam Perspektif Pendidikan Holistik: Studi Kasus Di Madrasah Aliyah Negeri 3 Sleman Yogyakarta’, Sukma: Jurnal Pendidikan, 2.1 (2018), 121–36
Al-’Ath>main, Muhammad Bin S{a>lih{, ’Aqi>dah Ahlu Al-S{unah Wa Al-Jama>’ah (Riyadh: al-Maktabah al-Ta’a>wany Li al-Da’wah wa al-Irsha>d, 2001)
Alpin Hascan, Muhammad, and Tasman Hamami, ‘Identifikasi Kesulitan Guru PAI Kota Medan Dalam Implementasi Kurikulum 2013’, At-Tafkir, 14.2 (2021), 190–203
Amang Fathurrohman, Mohammad Yusuf Wijaya, Endang Tyasmaning, Hufron, Alfian Adi Saputra, Muhammad Holimi, Priatmojo Suryo Kuncoro, Fatmah K, ‘Implementasi Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Pada Madrasah Tingkat Dasar Di Kabupaten Pasuruan’, AL MURABBI: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 5.2 (2020), 9–15
Anshori, Muh, ‘Pengaruh Kisah-Kisah Al- Qur ’ an Dalam Aktivitas’, Muh Anshori, 3.2 (2020), 155–67
Baswedan, Anies, ‘Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2016 Tentang Kompetensi Inti Dan Kompetensi Dasar Pelajaran Pada Kurikulum 2013’, 2016, pp. 1–5
Effendy, Muhadjir, ‘Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 37 Tahun 2018 Tentang Perubahan Atas Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 24 Tahun 2016 Tantang Kompetensi Inti Dan Kompentensi Dasar Pelajaran Pada Kurikulum 2013 Pada Pend’ (Jakarta: Biiro Hukum dan Organisasi Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2018), pp. 1–527
Fournié, Pierre, ‘Rediscovering the Walisongo, Indonesia: A Potential New Destination for International Ilgrimage’, International Journal of Religious Tourism and Pilgrimage, 7.4 (2019), 77–86
Makarim, Nadiem Anwar, ‘Keputusan Menteri Pendididikan, Kebudayaan, Riset Dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 371/M/2021 Tentang Program Sekolah Penggerak’, 2021, pp. 1–96
Nafisah, Jazilatun, ‘Internalisasi Nilai-Nilai Islam Dalam Budaya Sekolah’, Conference on Islamic Studies (CoIS ), 4.1 (2019), 356–70
Nuh, Mohammad, ‘Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 67 Tahun 2013 Tentang Kerangka Dasar Dan Struktur Kurikkulum Sekolah Dasar/Madrasah Ibtidaiyah’, 2013, pp. 1–149
Nuh, Mohammd, ‘Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 69 Tahun 2013 Tentang Kerangka Dasar Dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah’, 2013, pp. 1–253
Nuh, Muhammad, ‘Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 68 Tahun 2013 Tentang Kerangka Dasar Dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah’, 2013, pp. 1–110
———, ‘Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 70 Tahun 2013 Tentang Kerangka Dasar Dan Struktur Kurikulum Sekolah Menengah Kejuruan/Madrasah Aliyah Kejuruan’, 2013, pp. 1–223
Palobo, Markus, and Yonarlianto Tembang, ‘Analisis Kesulitan Guru Dalam Implementasi Kurikulum 2013 Di Kota Merauke’, Sebatik, 23.2 (2019), 307–16
Primanita Solihah Rosmana, Sofyan Iskandar, Fya Syaikha Fatimah, Rinanda Aprillionita, Shafina Alya Arfaiza, Wanda Hamidah, ‘Penerapan Kurikulum Prototipe Pada Masa Pendemi COVID-19’, Fondatia, 6.1 (2022), 62–75
Rosmana, Primanita Sholihah, Sofyan Iskandar, Hilma Fauziah, Nadiyah Azzifah, and Weby Khamelia, ‘Kebebasan Dalam Kurikulum Prototype’, AS-SABIQUN, 4.1 (2022), 115–31
Rusiadi, Rusiadi, ‘Problematika Dan Solusi Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam’, Cross-Border, 2.1 (2019), 121–35
Ruslan, Zailani dan Muhammad, Nama-Nama Nabi Dan Rasul Dalam Al-Qur’an (Medan: UMSUPress, 2021)
Sadewa, Mohamaad Aristo, ‘Meninjau Kurikulum Prototipe Melalui Pendekatan Integrasi-Interkoneksi Prof M Amin Abdullah’, Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4.1 (2022), 266–80
Setiyowati, Asih, ‘Kepemimpinan Islam Periode Khulafaur Rasyidin (Abu Bakar, Umar Bin Khattab, Utsman Bin Affan, Ali Bin Abi Thalib)’, Yasin: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Budaya, 1.2 (2021), 262–74
Shalaby, Ahmad, Al-Ta>ri>kh Al-Isla
Sibawaihi, Sibawaihi, Mansour Ibrahim Altamimi, Muqowim Muqowim, and Siti Nursheila Khairuddin Yap, ‘Identifying Moderate Values in the Textbook of Sejarah Kebudayaan Islam for the 6Th Grade of Madrasah Ibtidaiyah in Indonesia’, Al-Bidayah : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 13.1 (2021), 1–20
Strauss, Barney G. Glaser and Anselm L., The Discovery of Grounded Theory Strategies for Qualitative Research (New Brunswick and London: Aldine Transaction, 1999)
Suhari, Asalan &, Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam (Pontianak: CV. Razka Pustaka, 2018)
Supangat, Mengenal Kurikulum Prototipe 2022 Bagi Sekolah Dan Guru (Depok: School Principal Academy, 2021)
Syakir, Mahmud, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 1, Qabl Al-Bi’thah (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-Tha>minah, 2000)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 11, Al-Ta>ri>kh Al-Mu’a>s}irah Bila>d Al-‘Ira>q (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-U>la>, 1992)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 13, Al-Ta>ri>kh Al-Mu’a>s}irah Wa>di> Al-Nail Mis{ Wa Al-Su>da>n (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-Tha>niyah, 2000)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 14, Al-Ta>ri>kh Al-Mu’a>s}irah: Bila>d Al-Maghrib (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-Tha>niyah, 1996)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 15, Al-Ta>ri>kh Al-Mu’a>s}irah Gharbi> Afr>i>qi>yah (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-Tha>niyah, 1997)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 16, Al-Ta>ri>kh Al-Mu’a>s}irah Sharqi> Afri>qi>yah (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-Tha>niyah, 1997)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 17, Al-Ta>ri>kh Al-Mu’a>s}irah: Tarkiya> (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-Tha>niyah, 1996)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 18, Al-Ta>ri>kh Al-Mu’a>s}irah I>ra>n Wa Afgha>nista>n (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-U>la>, 1995)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 19, Al-Ta>ri>kh Al-Mu’a>s}irah Al-Qa>rah Al-Hindi>yah (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-Tha>niyah, 1997)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 2, Al-Si>rah Al-Nabawyah (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-Tha>niyah, 1995)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 20, Al-Ta>ri>kh Al-Mu’a>s}irah Janu>b Sharqi> A>siya> Wa Ma>li>ziya> Wa Andu>mi>si>siya> (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-Tha>niyah, 1995)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 21, Al-Ta>ri>kh Al-Mu’a>s}irah Al-Muslimu>n Fi> Al-Ru>siya (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-Tha>niyah, 1994)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 3, Al-Khulafa>’ Al-Rashidu>n (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-Tha>minah, 2000)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 4, Al-‘Ahd Al-Umaiyah (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-Sa>bi’ah, 2000)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 5, Al-Daulah Al-Abba>siyah 1 (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-Sa>disah, 2000)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 6, Al-Daulah Al-Abba>siyah 2 (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-sa>disah, 2000)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 7, Al-‘Ahd Al-Mamlu>ki> (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-Kha>misah, 2000)
———, Al-Ta>ri>kh Al-Isla>mi> Al-Juz 8, Al-‘Ahd Al-Uthma>ni> (Bairu>t: al-Maktabah al-Isla>mi>y, al-T{ab’ah al-Ra>bi’ah, 2000)
Weber, Robert Philip, Basic Content Analysis (California: Sage Publications Thosand Oaks, 1985)
Widodo, ‘Objek Kajian Dan Urgensi Mempelajari Sejarah Dan Peradaban Islam’, Jurnal Pedagogy, 8.1 (2017), 1–5
Zahrawati, Fawziah, and Andi Nur Ramadani, ‘Problematika Implementasi Kurikulum 2013 Terhadap Proses Pembelajaran Pada Masa Pandemik Covid-19’, Bidayatuna : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 04.01 (2021), 59–74