Main Article Content

Asmidhea Vienanusa Kirana
Azizah Maulidatus Septiana
Nihayatul Mas’ula
Winarto Eka Wahyudi

In its historical development, Pesantren has proven to be an Islamic Educational Institution that is very consensual in maintaining the values of religious moderation. This fact makes the Islamic pattern in Indonesia tend to be more tolerant, inclusive and strong in facing differences of opinion. This article aims to discuss how the process of Islamic boarding school education is carried out from the perspective of Islamic education psychology. The data in this study was collected through interviews and observations, and document tracking. Thisenelitian uses the Spradley model analysis technique known as taxonomic analysis. This study found that the values of moderation taught in the Roudlotul Muta'abidin Islamic boarding school include: tasamuh, tawasuth and upholding nationalism. In addition, from a psychological perspective, the strengthening of religious moderation in pesantren is strengthened through the stages of knowledge (cognitive) and habituation (habitus). Both are oriented toward students having the personality of being moderate Muslims.


Keywords: Islamic Moderation, Psychology Education, pesantren
Ajhuri, Kayyis Fithri. “Psikologi Perkembangan”. Ponorogo: Penebar Media Pustaka. 2019.
Akhmadi, Agus. "Moderasi Beragama Dalam Keragaman Indonesia." Inovasi-Jurnal Diklat Keagamaan 13.2 (2019): 45-55.
Al-Faruq, Umar & Dwi Noviani. “Pendidikan Moderasi Beragama sebagai Perisai Radikalisme di Lembaga Pendidikan”. Jurnal Pendidikan Islam. 14 (01). 2021.
Anwar, Rosyida Nurul, And Siti Muhayati. "Upaya Membangun Sikap Moderasi Beragama Melalui Pendidikan Agama Islam Pada Mahasiswa Perguruan Tinggi Umum." Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 12.1 (2021): 1-15.
Aziz, Aceng Abdul, dkk. “Implementasi Moderasi Beragama dalam Pendidikan Islam”. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam. 2019.
Daulay, Nurussakinah. “Pendidikan Karakter pada Anak dalam Pendekatan Islam dan Psikologi”. MIQOT. XXXIX (1). 2015.
Ebta Setiawan. “Arti Kata Adil- Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online” Https://Kbbi.Web.Id/Adil (Diakses Pada 17 April 2022, Pukul 22:10)
Fatmah, Nirra. “Pembentukan Karakter dalam Pendidikan”. 29 (2). 2018.
Fithri, Rizma. “Psikologi Belajar”. Surabaya: Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi UIN Sunan Ampel. 2014.
Habibie, M. Luqmanul Hakim, dkk. “Moderasi Beragama dalam Pendidikan Islam di Indonesia”. Jurnal Moderasi Beragama. 01 (01). 2021.
Hadis, Fawziah Aswin Pendidikan Agama dan Perkembangan Jiwa Anak, dalam Muchlas Fauzi dan A. Hasan Basri, Jurnal Pendidikan dan Psikologi. Jakarta: Direktorat Pembinaan PAI, 2000.
Hart, Jonathan & Alicia Limke, “Attachment and faith Development”, Journal of Psychology and Theology. (2010).
Lickona, Thomas “Educating For Character How Our School Can Teach Respect and Responsibility”. New York-Toronto-London-Sidney-Auckland: Bantam Books. 1992
Masykur, Anis & Robi Sugara, dkk. “Gerak Langkah Pendidikan Islam untuk Moderasi Beragama”. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam. 2019.
Muhtarom, Ali. Fuad, Sahlul. Latief, Tsabit. Moderasi Beragama: Konsep, Nilai, Strategi Dan Pengembangannya Di Pesantren. Jakarta Selatan: Yayasan Talibuana Nusantara. (2020)
Murtado, Ramdan Zainal. "Kearifan Lokal, Tradisi Pesantren, Dan Masalah Toleransi Beragama Di Indonesia." Tsamratul Fikri| Jurnal Studi Islam 15: 143-154.
Mursi, Muhammad Said Seni Mendidik Anak. Jakarta: Arroyan, 2001, Cet. 1, 2001.
Mutawakkil, Mochammad Hasan. “Nilai-nilai Pendidikan Moderasi Beragama untuk Mewujudkan Toleransi Umat Beragama dalam Perspektif Emha Ainun Nadjib”. Skripsi-Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang. 2020.
Narko, Erwin. “Moderasi Beragama dalam Prespektif Syaiful Arif dan Urgensinya terhadap Pendidikan Islam Kontemporer”. Skripsi-Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung. 2020.
Nurdin Ali Dan Maulidatus Syahrotin Naqqiyah. "Model Moderasi Beragama Berbasis Pesantren Salaf." Islamica: Jurnal Studi Keislaman 14.1 (2019): 82-102
Nurjan, Syarifan. “Psikologi Belajar”. Ponorogo: WADE GRUP. 2016.
Riyanti, Rika. "Moderasi Sebagai Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Pancasila Di Perguruan Tinggi Umum." Adiba: Journal Of Education 2.1 (2022): 109-121.
Ryandi, Ryandi. "Radikalisme Dan Terorisme Di Negara-Negara Muslim Dan Non-Muslim." Moderate El Siyasi: Jurnal Pemikiran Politik Islam 1.1 (2022): 21-30.
Sakerabau, Junier. “Memahami Peran Psiklogi Pendidikan bagi Pembelajaran”. Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Konstektual. 1 (1).
Santrock, John W. “Life Span Development-Perkembangan Masa Hidup”. Terj. Benedictine Widyasinta. Jakarta: Erlangga. 2012.
Sari, A. A. P. “Penerapan Nilai-nilai Moderasi Beragama pada Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Pendidikan Agama Islam”. Skripsi-Institut Agama Islam Negeri Bengkulu. 2021.
Sulastri. “Pola Pembentukan Karakter Religius pada Anak dalam Pendidikan Agama Islam di SMPN 05 Kepahiang”. Skripsi-Institut Agama Islam Negeri Bengkulu. 2018.
Suparman, Andi Sri Sultinah, dkk, Dinamika Psikologi Pendidikan Islam. Ponorogo: Wade Group, 2020.
Suprapto, Suprapto. "Integrasi Moderasi Beragama Dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam." Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan 18.3 (2020): 355-368.
Susdarwono, Endro Tri. "Pengembangan Diri Manusia Menjadi Sosok Berilmu Sebagai Pelita Moderasi Beragama Di Era Media Baru 4.0." Al-Fahim: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 3.2 (2021): 167-187.
Sutrisno, Edy. "Aktualisasi Moderasi Beragama Di Lembaga Pendidikan." Jurnal Bimas Islam 12.2 (2019): 323-348
Ulwiyah, Nur. “Landasan Psikologi dan Aktualisasinya dalam Pendidikan Islam”, Jurnal Studi Islam. 6 (1). 2015.
Ya’qub, Hamzah. Etika Islam: Pembinaan Akhlaqul karimah (Suatu Pengantar). Bandung: CV Diponegoro. Cet. IV. 2011.